Artikel Användbarhet

Fortbildning: Användarbarhet

Skriven av: Charlotte Magnusson, Certec
oktober 19, 2021
Denna checklista för användarbarhet är bra att använda när man vill testa eller utvärdera ett digitalt stöds användbarhet.

Checklista – generell användbarhet

Användbarhet*1 är avgörande för att teknik ska gå att använda, och innebär att en produkt både är lätt att använda och att den fungerar på ett bra sätt. Vid utvärdering är det bra att känna till allmänna faktorer som påverkar användbarheten hos en app.  Här kommer en checklista med generella användbarhetsfaktorer:

Sådant som är viktigt för att ett system är användbart är att det

  • Har en enkel och naturlig dialog. Lätt att förstå var man är och vad som går att göra.
  • Talar användarens språk. Använder ord, bilder, symboler etc som användaren förstår.
  • Är uppfattningsbart – tillräckligt stor text, tydlig grafik, bra kontrast, alternativa presentationssätt möjliga.
  • Är lätt att manipulera – tillräckligt stora skärmelement/knappar, att det finns tillräckligt med tid att göra saker. Gärna genvägar för den som är van.
  • Minimerar användarens minnesbelastning. Det är lättare att känna igen ett val, än att själv utan komma ihåg vad som ska göras.
  • Är konsekvent.
  • Ger återkoppling så att användaren vet vad som händer.
  • Tillhandahåller tydligt markerade utgångar. Möjlighet att ångra eller åtminstone starta från början. Lätt att avsluta.
  • Ger bra och begripliga felmeddelanden.
  • Förebygger fel.

 

Författare: Charlotte Magnusson, Certec, https://www.certec.lth.se

*1: Många texter om användbarhet använder ofta det engelska begreppet ”usability” som betyder samma sak. Det kan vara bra att känna till om du ska lära dig mer och söka information om att utforma eller testa digitala stöd då det finns mycket mer information om ämnet på engelska. Reds. anm.

Dela på facebook
Dela på twitter

Vidare läsning:

WCAG – webbtillgänglighet

Universiell utformning

Svenskar och internet

Speltillgänglighet

APPOTEKET