Nykterhet klocka
App Nykterhet klocka

Nykterhet klocka

5/5
Håll dig nykter med hjälp av 12-stegsmodellen

Enligt den amerikanska National Institute on Drug Abuse, skovfrekvensen för drog- och alkoholmissbruk eftersom nästan 66% inom de första tolv månaderna av nykterhet. Men ju längre man stannar ren och nykter, är mer sannolikt en att hålla sig ren och nykter. Vid tiden någon har varit nykter i 3 år, skovfrekvensen sjunker till 33%. Av fem år, andelen återfall sjunker till mindre än 15%. Källa: (http://www.drugabuse.gov/publications/addiction-science/relapse/extended-abstinence-predictive-sustained-recovery)

Alla som har kämpat med drog- eller alkoholmissbruk vet att nykterhet är svårvunna. Även om vissa stunder är lättare än andra, varje sekund, minut, timme, dag, vecka, månad och år är en seger, och du borde påminna dig om att prestation då och då; precis hur länge du har varit nykter, och hur mycket varje sekund av den tiden är värd. Inget av det bör tas för givet.

Och ibland, oavsett hur mycket eller hur lite tid du har varit nykter, vissa stunder är svårare än andra att få igenom, (en överraskning uppmana att gå ut kan hända vem som helst), och detta enkla lilla klockan kan påminna dig om hur långt du har kommit och hur långt kan du ännu gå, om bara du bara hänga på varje sekund av nykterhet, om det behövs.

Kommentar från granskare

APPOTEKET